חוצה פירנאים – קטע 2 : פורט דה לה סלבה – לאנקה מאניסקאל

תוכלו לגלות את מנזר סנט פאר דה רודס ותצעדו בנתיב לכיוון אזור הרי אלברטה (Alberta). כאשר אתם עוזבים מאחוריכם את מימי הים התיכון.

הקטע השני של שביל חוצה הפירנאים מציע שילוב נהדר של הים התיכון ונופים הרריים. במהלך חלק הראשון של שלב זה תטפסו למנזר הבנדיקטיני המרהיב סנט פארה דה רודס (Sant Pere de Rodes אחד מהפנינים של הארכיטקטורה הרומנסקית הקטלנית. לאחר שתתפעלו מהמבנה המרהיב תרדו מטה ללאנקה (Lianca) שם תוכלו להיפרד ממימי הים התיכון שליוו אתכם במהלך היומיים הראשונים של המעבר. לבסוף, תשאירו מאחוריכם את הים התיכון ואת חצי האי של קאפ דה קראוס ותגיעו לוילה מניסקל (Vilamaniscle), כפר יפיפה בו תוכלו לגלות את מסורת הכנת היין של אמפורדה.

Total distance: 21396 m
Max elevation: 522 m
Min elevation: 0 m
Total climbing: 1227 m
Total descent: -1068 m
Total time: 00:00:00

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

פורט דה לה סלבה

נקודת סיום של המקטע

וילה מניסקל

משך זמן

6:00 שעות

מרחק

21.1 ק"מ.

סה"כ עלייה

+925 / -775 מטרים

גובה מקסימלי

515 מטרים

גובה מינימאלי

5 מטרים

קושי טכני

סביר, בשל המרחק והעליות בקטע. קטע זה אינו קשה מבחינה טכנית.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

קאפ דה קראוס. קנ"מ 1:20,000 בהוצאת Alpina.

מפה טופוגראפית של קטלוניה. קנ"מ 1:25,000. המכון הקרטוגרפי והגאולוגי של קטלוניה.

מים

יש להצטייד במים מכיון שאין נביעות מים לאורך המסלול. ניתן להשיג מים בפורט דה סלבה, במנזר סנט פארה דה רודס ובלאנקה.

לינה בסוף המסלול

עיריית וילא מניסקל הקימה אזור קמפינג ליד אזור הבריכה העירונית של הכפר (972 530 518(/

הזמנת מקומות לינה: http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

שירותים נוספים ומזון

כל השירותים זמינים בפורט דה לה סלבה ובלאנקב (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות, מקומות לינה, מרכז תיירות וכדומה), בוילה מניסקל יש חנות מצרכים קטנה שיש בה גם באר.

מסלול

נתחיל את הקטע השני במסלול חוצה-פירנאיים ב (1) פורט דה לה סלבה (Port de la Selva) (0:00 – 5 מטרים), עקבו אחר תוואי המפרץ לאורך הים בתחילה באזור הנמל ולאחר מכן באיזור פלאטזב גראן. קטע זה חופף לקטע הקטאלני הארוך של שביל GR 92 הנמשך לכל אורך חופי הים התיכון מפורטבו ועד אולדקונה. כאשר תגיעו לסיבוב של כביש סלבה דל מאר, עזבו מאחוריכם את הים ואת דרך לאנקה ופנו שמאלה (דרום) בכיוון סלבה דל מאר. המשיכו בדרך עד לפני הגעתכם למרכז ספורט שם תעברו לנתיב הנמשך בניצב לדרך ומקיף את מתקני הספורט. עקבו אחר סימוני האדום-לבן של שביל GR עד (2) סלבה דל מאר (Selva del Mar) (0:50 שעות – גובה 60 מטרים). עיירה קטנה זאת הייתה בזמנו הגדולה ביותר באזור כאשר פורט דה סלבה דל מאר הייתה רק נמל דייגים בשם סלבה דל מאר.

כעת אתם מתקרבים לעלייה למנזר סנט פארה דה רודס, מיד כשתעזבו את סלבה דל מאר, תעברו את כנסיית סן סבסטיאן שנראית יותר כמו טירה בשל ציורי הקרבות המעטרים את קירותיה. הדרך מזגזגת מעלה והופכת לבעלת שיפועים חדים. זהו קטע העלייה התובעני הראשון בשביל חוצה הפירנאים. לבסוף תגיעו למגרש החנייה הנמצא מזרחית למנזר. צעדו בשביל המקיף את המנזר מתחתיו ותגיעו לבסוף לשער הכניסה של (3) מנזר סנט פארה דה רודס (2:00 שעות – גובה 510 מטרים) אחד מהדוגמאות הגדולות של סגנון האדריכלות הרומנסקית הקטאלנית שאין להחמיצה.

עזבו את המנזר מחלקו האחורי והמשיכו בצעידתכם לכיוון צפון-מערב. עברו ליד כנסיית סנט הלנה לשמאלכם וחצו את הכביש. התחילו בירידה איטית במורד הרכס לכיוון לאנקה. בקטע זה תוכלו להנות מנופים יוצאי דופן של מישור אמפורדיה, הרי אלברטה (Alberta) וההרים הגבוהים של הפירנאים המזרחיים. עברו ליד (4) גבעת פרר (Perer) ( 2:45 שעות – גובה 356 מטרים) והמשיכו בקטע הירידה האחרון לכיוון (5) לאנקה (Lianca) (3:30 שעות – גובה 10 מטרים). כפר הדייגים השני והאחרון אותו תעברו במהלך המסלול חוצה הפירנאים.

עזבו את לאנקה כאשר אתם חוצים את דרך הגישה לכפר ואת פסי הרכבת. המשיכו בשביל רחב המטפס בשיפוע מתון דרך רכס ההר. אתם צועדים באזור חשוף מאד לשמש שבו קשה למצוא צל. בהדרגה תעלו מעלה עד להגעה ל (6) גבעת פורטס (Portes) (4:30 שעות – גובה 230 מטרים) שם תראו מזלג שבילים לפניכם. הביטו אחורה בכדי להתרשם בפעם האחרונה ממי הים התיכון הכחולים והמשיכו לצעוד בשביל הממשיך ישר קדימה. בתחילה תצעדו על פני דרך שטוחה ולאחר מכן תתחילו לרדת בצידו המערבי של ההר. אנו מגיעים כעת לנקודה בה תעזבו את השביל ותעברו לנתיב היורד ישירות לסנט סילווסטרה דה ולאטה (Sant Silvestre de Vellata) (4:50 שעות – גובה 118 מטרים), כנסייה יפיפייה בסגנון רומנסקי מהמאה העשירית הכוללת אכסדרה מרובעת ואכסדרה חצי עגולה.

המשיכו בנתיב העולה למשך מספר מטרים לכיוון מערב והמוביל אתכם שוב לשביל עפר. המשיכו בשביל זה תוך תשומת לב לסימוני האדום לבן של הנתיב במהל מעבר צמתים עד להגעה ל (8) גבעת סרה (Serra) (5:35 שעות – גובה 258 מטרים). בנקודה זאת עברו לשביל היורד במתינות לכיוון הקצה הצפון מערבי של גבעת קווירק (Quirc) ו (9) העיירה וילאמניסק (Villamanisc) (6:00 שעות – גובה 155 מטרים). עיירה קטנה זאת ממוקמת למרגלות הרי אלברטה אותם תעברו בקטעים הבאים של שביל חוצה זה. העיירה ידועה בשל איכות הזיתים והענבים שלה. אנו ממליצים להנות ממסורת זאת ובמידה וההזדמנות בידכם נסו את היינות ואת שמן הזית המיוצרים בכפר זה.

נקודות עניין

הנופים המרהיבים מהם תוכלו להנות בזמן הירידה ממנזר סנט פארה דה רורס לכיוון לאנקה.

הניגוד החד בין הים לבין הנוף ההררי של הרי רודס (Rodes).

גלו את מנזר סנט פארה דה רודס.

למדו להכיר את מסורת הכנת היין בכפר המקסים וילה מניסקל אשר במחוז אמפורדה.

האם ידעתכם כי...

סלבה דל מאר נקראת כך מכיוון שלפני זמן כל האזור היה מכוסה כמעט לגמרי ביערות? תחת השפעת הנזירים ממנזר סנט פראה דה רודס שהכרמים ומטעי הזיתים החלו להתפשט בכל השטח וגם לכיוון הגבעות. במאה ה 19 מחלת הפילוקסרה וכפור כבד הרסו מספר רב של יבולים ושדות ומטעים רבים ננטשו.

אל תחמיצו...

המנזר הרומנסקי היפה סנט פארה דה רודס. התיעוד הראשון לגבי המנזר מופיע בשנת 878 אך רק בשנת 947 הוא הפך להיות מנזר בנדיקטיני עצמאי. המנזר חווה פריחה גדולה עד למאה ה 14 ואז שקע לתקופה ארוכה של שכחה עד שננטש סופית. המנזר שופץ לאחרונה (למידע נוסף: 972 387 559, santperederodes.cultura@gencat.cat).

נושאים לתשומת לב

המסלול ברובו חשוף לשמש ומקומות המסתור פזורים ומעטים. אם מזג האוויר הינו נעים ויש לכם את הכח והאנרגיה ניתן להמשיך לעלות ממנזר סנט פרה דה רודס לטירה הפנוראמית סנט סלבדור דה ורדרה (682 מטרים). הנקודה הגבוהה ביותר בחצי האי קאפ דה קראוס. (מסלול מעגלי 0:35 שעות, 1.6 ק"מ).

גלריית תמונות