נציב GR 11 חוצה פירנאים – קטע מס. 13: מסתור מאינלו – מסתור ל'לה.

מסלול הררי גבוה שבו תגלו את רכס הפואיגפדרוס, את Engorge Circle עמק הלוסה (Lios Valley) ובאנדורה, את אגם ל'לאה (L'lla).

הקטע ה 13 של נתיב חוצה הפירנאים יאפשר לכם לצפות בהרים הגבוהים של סארדניה. ממסתור מאלניו תאגפו את רכס פואיגפדרוס ותגיעו למעגל אנגורגס הפראי. הנופים הינם מדהימים: מספר אגמי קרחונים במרכז הפסגות הגבוהות התוחמים את המכתש המעגלי. כאשר אתם מתקדמים כל הזמן בנתיבים ההרריים המשיכו מעבר לפורטלה ד'אנגורגס (Portella d'Angorges) ורדו לתחתית עמק לוסה, עמק קרחוני ציורי ששימש היסטורית כמעבר למספר נתיבי חציית גבול מסורתיים. נסיים את קטע המסלול בעלייה לכיוון עמק ואלקיוורה (Vallcivera) ונכנס לאנדורה דרך עמק ל'לאה.

Total distance: 14592 m
Max elevation: 2698 m
Min elevation: 2089 m
Total climbing: 1398 m
Total descent: -1020 m
Total time: 08:45:48

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

מסתור מאלניו

נקודת סיום של המקטע

מסתור ל'לאה

משך זמן

5:20 שעות

מרחק

15.0 ק"מ.

סה"כ עלייה

+1,200 / -850 מטרים

גובה מקסימלי

2,691 מטרים

גובה מינימאלי

2,090 מטרים

קושי טכני

קשה (F). אין בקטע קושי טכני מיוחד, אך הוא עובר דרך אזור הררי גבוה מאד. בתקופת החורף הקושי הטכני במסלול זה עולה באופן ניכר.

ציוד

נעלי שלג וגרזיני קרח בהתאם לתקופה בשנה.

מפות

קארדניה (Cardenya), קנ"מ 1:25,000 בהוצאת Alpina.

מפה טופוגראפית של קטלוניה. קנ"מ 1:25,000. המכון הקרטוגרפי והגאולוגי של קטלוניה.

מים

במהלך המסלול יש מספר מעיינות שם תוכלו להשיג מים ללא בעיה.

לינה בסוף המסלול

במסתור מאלניו יש 60 מיטות (לינה חופשית) (www.visitandorra.com/dormir/refugi-de-l-illa).

שירותים נוספים ומזון

במהלך קטע זה לא תעברו במקומות יישוב כלשהם. במידה וברצונכם לעבור דרך עיירה כלשהי עליכם לבצע עיקוף למראנגס (Meranges) ממסתור מאלניו (1:00 שעות).

מסלול

הבה נתחיל את הקטע ה 13 בשביל חוצה הפירנאים מ (1) מסתור מאלניו (Malniu Rfuge) (0:00 – גובה 2,130 מטרים). מנקודה זאת החלו לעקוב אחר סימוני האדום-לבן של נתיב GR 11 ושל שלטי ההכוונה למסתור אנגורגס (Engorgs Refuge). חצו את גשר העץ שמעל אגם סק (Sec) ואגם אפוג'י (Efugi) והתחילו לצעוד לכיוון מערב על הנתיב העוקף את ההר. לאחר כ 1.5 ק"מ הדרך פונה ימינה (צפון מערב) ואתם נכנסים לעמק דוראן (Duran). לשמאלכם, בתחתית העמק תוכלו לראות את מישורי קאמפילונג (Campilong). חצו את יער קומיולס ועלו במעלה העמק עד לקצהו העליון. אתם עוקפים את רכס פואיגפדרוס הנמצא מצפונכם. כעת אתם מגיעים לאזור שטוח יותר בו אין יותר עצים ומגיעים ל (2) מסתור פולצ' ג'ירונה (J. Folch Girona Refuge) (1:40 שעות – גובה 2,380 מטרים) הידוע גם כמסתור אנגורגס. מסתור פתוח זה מכיל רק בקתה אחת קטנה אך יכול לשמש כמחסה במקרה חירום.

בנקודה זאת חזרו שמאלה ועקבו אחר הנתיב של GR 11 לכיוון מערב. כעת אתם עומדים בפני קטע עלייה תובעני לגבעת פורטלה ד'אנגורגס. מכיוון שקטע זה מעט מעורפל מבחינת הנתיב, עליכם לשים לב ולדעת בדיוק מה הכיוון המדויק אל הגבעה. לאחר קטע צעידה ראשוני בנקיק משני, אתם מגיעים לאגם מיניונס (Minyons) וייפתח בפניכם הנוף לכל אגם אנגורגס כמו גם למעגל ההרים המקיפים אותו: טוסטה דה לה אסקואלה (2,869 מטרים), פסגות אנגורגס (2,831 מטרים ו 2,819 מטרים), פואיגפרדוס (2,915 מטרים)…אתם מגיעים לקבוצת ההרים המערבית ביותר, פורטלה-לייק ועליכם להתמודד עם עלייה קשה אל (3) פורטלה ד'אנגורגס (Portella d'Angorgs) (2:40 שעות – גובה 2,691 מטרים), הנקודה הגבוהה ביותר במסלולכם היום.

כעת אתם יכולים להתחיל לרדת לכיוון עמק לוסה. בשלב ראשון אתם צועדים מספר דקות בשטח טרשי קשה ותוך כדי כך יכולים לקחת את ההזדמנות ולהנות מהנופים המדהימים לכיוון מערב: פסגת מוגה (2,861 מטרים), עמק וואלסיברה שאליו תעלו בהמשך ורחוק יותר, פסגת ריבולס (2,819 מטרים) ומונטמאלוס (2,781 מטרים). לאחר מכן השיפוע נעשה תלול יותר ואתם מתחילים בירידה ארוכה וחדה המובילה אתכם ל (4) בקתת אספארוורס (Esparvers Cabin) (3:45 שעות – גובה 2,100 מטרים) בתחתית עמק לוסה. תוכלו לראות בבירור את צורת ה "U" האופיינית לעמקי קרחונים. אנו נמצאים בנקודה שהיוותה תמיד צומת דרכים: במקום בו עברו רועים כמו גם פושעים, מבריחים, פליטים וכו'.

מספר שבילי הליכה ארוכים חוצים בצומת דרכים זאת. נתיב GR 11 ממשיך מערבה לכיוון אנדורה דרך עמק וואלסיברה (Valcivera). שביל GR 107 הנקרא גם "דרך הקתארים" מוביל אל עמק לוסה (דרומה) וממשיך אל פאס דל רבאדנס (Pass del Rabadans) (בכיוון צפון מזרח). שביל המשנה GR 11-10 מתחיל גם הוא בנקודה זאת וממשיך למטה לכיוון עמק לוסה דרך ויליאלה (Viliela). נתיב משנה זה מתחבר שוב לנתיב הראשי GR 11 בעמק מאדריאו (אנדורה).

אי לכך, המשיכו מערבה ועברו במעלה עמק וואלסיברה לכיוון חלקו העליון. הגעתם למישורי וואלסיברה, מקום יפיפייה. בנקודה זאת הדרך פונה מעט ימינה (צפון-מערב) וממשיכה לעלות עד לגבעת ל'לה (l'lla). כעת אתם נכנסים לאנדורה ומכאן עליכם רק לרדת עד להגעתכם לאגם ל'לאה ושם תמצאו את (5) מסתור ל'לאה (l'lla Refuge) (5:20 שעות – גובה 2,480 מטרים).

נקודות עניין

מכתש אנגורגס התלול והסלעי ומגוון אגמי הקרחונים בהם תתקלו במהלך הדרך.

עמק הלוסה וצורת ה U הייחודית שלו, עמק קרחונים יפיפה.

להעביר את הלילה ליד אגם ל'לאה המוקף בהרים בגובה של מעל 2,800 מטרים.

האם ידעתכם כי...

עד לפני מספר עשורים, עמק לוסה היווה נתיב תחבורה חשוב? מאספאוורס תוכלו להיכנס לאנדורה דרך וואלסיברה (vallcvera) או לצרפת דרך פורטלה בלאנקה (portella Blanca). מעברי הרים אלו היו בשימוש במשך מאות בשנים על ידי רועי צאן, מבריחים, פליטים ועוד.

אל תחמיצו...

מגוון הנופים ומגוון הטבע בעמקי הנהרות דוראן (Duran) וואלטובה (Valtova), העמק המשני שמקורו בקרחונים מפנה מקום למכתש אנגורגס ומתרחב לכיוון דרום לעמק הראשי של נהר הסגרה. אתם עוברים דרך הנקודה הגבוהה ביותר של מסלול היום במהלך השליש הראשון של הדרך.

נושאים לתשומת לב

באספארוורס, מתחיל הפיצול של שביל GR 110: התפצלות זאת יורדת דרך עמק לוסה , עוברת דרך מסתור קאפ דל רק וממשיך דרך פרה (Pera), גבעת פראפיטה (Perafita) ומתחברת חזרה לשביל GR 11 בחלקו התחתון של עמק לוסה ליד אסקאלדס (Escaldes) שבאנדורה.

גלריית תמונות