נתיב חוצה פירנאים GR 11 – קטע מס. 15 : אנקאמפ – אראנס

בקטע זה תטפסו על גבעת אורדינו ותחצו את עמק הנהר ואלירה דל נורד עד להגיעכם לעיירה אראנס.

הקטע ה 15 של נתיב חוצה הפירנאים מוביל אל עמק הנהר ואלירה ד'אוריינט (Valira d'Orient) עד להגעתו לעמק הנהר ואלירה דל נורד (Valira del Nord). גבעת אורדינו, המחוברת לשני עמקים אלו הינה מתאר הנוף הבולט ביותר בחצי הראשון של המסלול. מאנקאמפ תטפסו לגובה של 700 מטרים נוספים במסלול באורך של 4 ק"מ בכדי להגיע לגבעה. מנקודה זאת נתיב ה GR 11 מתחיל בירידה ארוכה אל לה קורטינאדה (La Cortinada) שם תתחברו לנתיב רוטה דל פרו שעליו תצעדו עד להגיעכם לעיירה הקטנה אראנס.

Total distance: 15197 m

גובה מינימאלי

1,270 מטרים

קושי טכני

סביר, בהתחשב באורך המסלול והעליות שבו. קטע זה אינו מציב קשיים טכניים מיוחדים.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד.

מפות

מפה טופוגראפית של אנדורה. קנ"מ 1:25,000. הוצאה לאור Alpina..

מים

במהלך המסלול יש מספר מקומות שם תוכלו להשיג מים ללא בעיה. עם זאת אנו ממליצים להצטייד מראש במים באנקאמפ.

לינה בסוף המסלול

מקומות לינה באראנס: www.ordino.ad .

שירותים נוספים ומזון

באנקאמפ יש את כל סוגי השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות). באראנס ובכפר הסמוך לה קורטינאדה יש בארים ומסעדות. באורדינו יש את כל סוגי השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות)

מסלול

נתחיל את הקטע ה 15 של חוצה הפירנאים במעבר דרך העיירה (1) אנקאמפ (encamp) (0:00 – גובה 1,270 מטרים). במהלך ארבעת הקילומטרים הראשונים של המסלול תטפסו לגובה של 700 מטרים נוספים אל אורדינו. צאו מאנקאמפ בקצה הצפון מזרחי שלה וחצו את הכפר ההיסטורי לס בונס (Les Bones). עברו את הכנסייה הרומנסקית היפיפייה סנט רומא דה לס בונס ודרך חורבות של מבצר היסטורי. ניתן לעלות לראש המגדל באמצעות מדרגות מתכת. מראש המגדל תוכלו להנות מנוף יפה של אנקאמפ.

העלייה הינה קשה ובלתי פוסקת. במהלך העלייה תעברו בכמה אזורים פתוחים ובמספר אזורים מיוערים במספר מקומות המסלול מתפתל בזיגזג על מנת להקל את העלייה. לאחר עלייה חדה באורך של 3 קילומטר ועם הגעתכם לגובה של 1,940 מטרים מעל גובה פני הים, השיפוע נעשה מתון יותר ואתם מתקדמים דרך אזור שטוח ונוח למדי בתוך היער. כעת תעקפו את בוני דה לס נרס ותפנו בהדרגה שמאלה (מערבה). המשיכו ללכת ותגיעו אל (2) גבעת אורדינו (Ordino Hill) (2:00 שעות – גובה 1,983 מטרים), הנקודה הגבוהה ביותר בקטע המסלול של היום. הגבעה מתחברת לעמק הנהר ואלירה ד'אוריינט ממנו הגענו ולעמק הנהר ואלירה דל נורד שאליו מועדות פנינו. משלוחת הגבעה ניתן להנות מצפייה טובה בנוף לכל הכיוונים וניתן להבחין בקלות בכמה מהרי אנדורה הגבוהים: הר קומאפדרוסה (Comapedrosa) (2,939 מטרים) לכיוון מערב, לכיוון צפון ניתן לראות את שלושת הפסגות של קאסמניה (Casamanya) (2,749 מטרים) ובכיוון דרום-מזרח – אלט דל גריו (Alt del Griu).

כעת אתם חוצים את הכביש ומתחילים בירידה לכיוון עמק אורדינו, הירידה הינה לכיוון אזור חורשות מוצל. במהלך קטע הדרך הבא עליכם לשים לב לכיוונים מכיוון שתחליפו כיווני הליכה מספר פעמים תוך מעבר בין שבילים ונתיבים. בשלב זה אתם ממשיכים לרדת דרך נקיק סגודט (Segudet) עד להגעה לגובה של 1,360 מטרים, נקודה שבה הנקיק פוגש נחל קאסמניה (Casamanya) ובה תעברו לצעוד על שביל רחב. לכיוון שמאל קיימת ירידה לכיוון אורדינו אך אתם ממשיכים בנתיב הממשיך ימינה (צפון-מערב). נתיב זה מטפס במעלה הנקיק של נחל קאסמניה כאשר הוא מתפתל כל הזמן ועוקף את פסגת סורובילס (Sorobiles) (1,846 מטרים) ואת גבעת רודו (Rodo) (1,888 מטרים).

כעת אתם ממשיכים לצעוד במעלה עמק הנהר עד אמצעו ובכיוון צפון-מערב. קרוב ללה קורטינאדה הנתיב יורד לכיוון העמק בזיגזגים. אתם חוצים את העיירה (3) לה קורטינאדה (La Cortinada) (4:30 שעות – 1,355 מטרים) וממשיכים לצעוד עד לגמר הדרך. תעברו בדרך את בית התפילה היפה סינט מארטי דה לה קורטינאדה ולאחר עיקול הדרך ימינה אתם יורדים מהכביש וחוצים את נהר הואלירה על גשר אבן. כעת אתם ממשיכים בנתיב המכונה רוטה דל פרו (Ruta del Ferro) העובר בין לורטס (Liorts) ולה קורטינאדה. המשיכו לאורך שפת הנהר עד להגעתכם ל (4) אראנס (Arans) (4:45 שעות – גובה 1,355 מטרים).

נקודות עניין

טיפוס אל גבעת אורדינו והתפעלות מנופי הרי אנדורה הנשקפים מנקודה זאת.

צעידה מעמק לעמק: מעמק ואלירה ד'אוריינט אל עמק ואלירה דל נורד.

גילוי עבר תעשיית הכרייה של עמק אורדינו בצעידה לאורך נתיב רוטה דל פרו.

האם ידעתכם כי...

נפחות ברזל הייתה אחד מתחומי הכלכלה המרכזיים באנדורה החל מהמאה ה 17 ועד לסוף המאה ה 19? נתיב רוטה דל פארו בין לורטס (Liorts) ולה קורטינאדה (La Cortinada) מאפשר לכם לגלות את האתרים השונים הקשורים למסורת עיבוד הפלדה מכרה לורטס, נתיב העגלות בית היציקה רוסל ועוד..

אל תחמיצו...

הכנסייה בסגנון הרומנסקי סנט רומא דה לס בונס (Sant Roma de les Bones). כנסייה זאת מהמאה ה 12 ממוקמת בראש הכפר מימי הביניים לס בונס. היא בולטת במיוחד בשל מרתף החביות שלה , פריט מיוחד של אדריכלות רומנסקית מאנדורה. בתוך הכנסייה תוכלו לראות עותקים של ציורים רומנסקיים מקוריים. המקור שמור במוזיאון האומנות הלאומי של קטלוניה.

נושאים לתשומת לב

הקטע הבא (קטע 16) דורש לינת לילה במסתור פתוח (מסתור באלאו). לכן עליכם לקנות מראש את המצרכים ליום הבא.