נתיב GR 1 מקטע עשירי: אלפאנס – לוקה

אתם פוסעים בכיוון לוקאנס לאורך נתיבי הובלת הבקר המחברים את אלפנס סנטה אלואליה דה פואיג אריול ולוקה.

הקטע העשירי של שביל הרוחב GR 1 מתחיל בעיירה היפה אלפנס וממשיך כולו דרך מישור לוקאנס, הנמצא בין מחוזות אוסונה, ברגואדה ובאגס. החצי הראשון של הקטע הינו לאורך הנתיב המלכותי הישן ששימש לחבר בין אלפנס וסנטה אלואליה דה פואיג אוריול. קטע זה מאפשר לכם לבקר בכנסיית סיינט קריסטופול דה בוראסרס ולצעוד לאורך מספר בתי כפר היסטוריים. מסנטה אלואליה תמשיכו את המסלול ללוקה כאשר אתם עוברים את נחל לוקאנס, גבעת קורטיוס וטירת לוקה.

Total distance: 13937 m
Max elevation: 897 m
Min elevation: 645 m
Total climbing: 472 m
Total descent: -578 m
Total time: 04:14:21

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

אלפנס (Alpens)

נקודת סיום של המקטע

לוקה (Liuca)

משך זמן

3:40 שעות

מרחק

13.8 ק"מ.

סה"כ עלייה

+475 / -575 מטרים

גובה מקסימלי

897 מטרים

גובה מינימאלי

645 מטרים

קושי טכני

ממוצע, בשל המרחק והעליות בקטע.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

מפת לוקאנס (Liucanes), קנ"מ 1:30,000 בהוצאת Alpina

מפה טופוגרפית של חבל קטאלוניה קנ"מ 1:25,000. הופקה על ידי המכון הגיאולוגי והקרטוגרפי של קטאלוניה (ICGC).

מים

ניתן להצטייד במים באלפנס ובסנטה אלוליה דה פואיג אוריול.

לינה בסוף המסלול

מול למנזר סנטה מריה, נקודת הסיום של המסלול קיים פונדק המציע שירותי לינה ומסעדה (La Primitiva, www.fondalaprimitiva.com)

קיימים מקומות לינה נוספים המפוזרים סביב לוקה למידע נוסף:

http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

שירותים נוספים ומזון

באלפאנס ניתן למצוא את כל השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות…).

בעיירה סנטה אלוליה דה פואיג אוריול קיימות מספר חנויות מזון ומסעדה.

בחזית מנזר סנטה-מריה דה לוקה קיים פונדק (מקומות לינה ומסעדה).

מסלול

הקטע העשירי בנתיב ה GR 1 מתחיל ב (1) אלפנס (Alpens) (0:00 – גובה 855 מטרים) בכיכר שבה הכנסייה. צעדו לאורך רחוב גראסל (Gracell) ורחוב דה-באי (De Baix) וצאו מהעיירה בנקודה הדרום-מערבית ביותר שלה. אתם פוסעים במקביל לשביל לשמאלכם ולוקחים את הנתיב (לשמאלכם) הממשיך בין השדות ומוביל אותכם לנחל גווארסה (gavaressa). חצו את הנחל והמשיכו בגדה השנייה על הנקיק (בכיוון מערב) עד שתגיעו לשביל. בנקודה זאת תגיעו לשביל שנמתח קדימה ובו יש מעקפים ושינויים תכופים במסלול. עליכם לשים לב ולעקוב אחר סימני הצבע האדום-לבן של הנתיב כל הזמן. אתם עוברים את El Graell, מנזר סיינט ג'ואן, מאס פרוטאט ((Mas Perotet ואת מאס דה לה קולידרס (Mas de les collades.).

על הגבעה תצעדו לצד שני שבילים הנמתחים משני צידי המסלול שלכם וממשיכים ישר קדימה (כיוון דרום-מערב) לאורך הנתיב הראשי. הנתיב פונה בהדרגה שמאלה ולכיוון דרום. לאחר זמן לא קצר של הליכה לאורך השביל הנוח תגיעו למעקף ל (2) סיינט קריסטופול דה בוראסרס (Sant Cristofol de borrassers) (1:30 שעות – גובה 825 מטרים). מומלץ וכדאי לבצע סטייה קצרה (5 דקות הלוך ושוב) בכדי לבקר בכנסייה יפה זאת. המשיכו על השביל לכיוון דרום ותוכלו לראות את הכביש קרוב מאד לשמאלכם. אתם עוברים את בתי הכפר קומה דה בראסרס (Coma de Brrassers) ומסביב ל Serrat de Ludra ומגיעים ל (3) כביש BV-4341 (2:05 שעות – גובה 792 מטרים). חצו את הדרך והמשיכו בנתיב (דרומה) הממשיך דרך Cal Coix ומגיע לעיירה (4) סנטה אלוליה דל פואיג אוריול (Santa Ellulia del Fuig Oriol) (2:15 שעות – גובה 715 מטרים).

כעת צאו מהעיירה סנטה אלוליה דרך הכביש (לכיוון מערב) ומיד רדו לנתיב המסתעף מצד ימין. במהלך קטע זה של המסלול אתם פוסעים מערבה לאורך מספר שבילים ונתיבים הנמשכים מספר מטרים מעל לכביש. לאחר חציית ערוץ קטן אתם מתחילים בירידה לכיוון (5) נחל לוקאנס (Liucanes) (2:45 שעות – גובה 645 מטרים), חוצים את הנחל על גבי גשר ופונים שמאלה , לאחר שאתם עוברים מערה לימינכם מייד לפני ההגעה ל Moli de Puig Oriol אתם עוברים לצעוד בשביל המטפס ישירות לסראט דה מאלי (Serat de eli). השביל מתמזג בנתיב ובמהרה תגיעו ל (6) גבעת קורטיוס (Cortius) (2:50 שעות – גובה 720 מטרים).

בנקודה זאת הינכם משנים שוב את כיוון ההליכה. מכאן ועד ללוקה תצעדו לכיוון דרום. הגבעה עליה ממוקמת טירת לוקה תשמש לכם כנקודת ייחוס בקטע האחרון של המסלול. החליפן נתיבים מספר פעמים ולבסוף תגיעו לגבעה קטנה ותמצאו את עצמכם על גבעת טירת לוקה. לשמאלכם (מזרחה) מתחבר שביל קטן המטפס עד לטירה (כ 15 דקות הליכה). מומלץ ביותר לבצע את העלייה אל הטירה ממנה תוכלו לצפות בנופים מרהיבים לכל רוחב האזור. אתם חוזרים כעת לגבעה הצפונית של טירת לוקה וממשיכים במטרים האחרונים לכיוון דרום לעיירה (7) לוקה (Liuca) (3:40 שעות – גובה 750 מטרים) ולמנזר המרהיב סנטה מריה דל לוקה. העיירה לוקה מפוזרת על פני שטח גדול ומורכבת ממספר בתים ובתי כפר המפוזרים סביב האזור המקיף את הגבעה שבה הטירה וסביב מנזר סנטה מריה.

נקודות עניין

גלו את לוקאנס, איזור מלא היסטוריה ואורוגרפיה מגוונת ומורכבת.

בצעו סטייה קטנה משביל ה GR 1 ובקרו בכנסייה היפה של סיינט קריסטופול דה דוראסרס.

בקרו במנזר הרומנסקי סנטה מריה דה לוקה ומגדל המנזר היפה שלו.

האם ידעתכם כי...

השם לוקאנס הינו במקור מטירת לוקה?. השם "Liuca" מגיע מהמילה הלטינית "Lucius". הכנסייה מוזכרת בתיעוד משנת 905 כ kastro Lucano שמשמעותו הטירה של לוק. הטיבה ממוקמת על גבעה, עם זאת כל מה שנותר ממנה הינה החומה בצד הצפוני ושני חדרים בצד הדרומי. למרגלות הטירה תוכלו למצוא את כנסיית סיינט ויצ'נז דה קאסטל עם הרצפה המעגלית המושלמת שנשמרה היטב לאורך השנים.

אל תחמיצו...

ביקור בכנסייה הרומנסקית סיינט קריסטופול דה בוראסרס. היא שופצה לפני מספר שנים וממוקמת בנקודה מוגבהת ויפה מעל המישור. מנקודה זאת תוכלו ליהנות מנוף פנוראמי על חלק גדול ממישור לוקאנס.

נושאים לתשומת לב