נתיב GR 1- מקטע תשיעי: ריפול – אלפנס

אתם עוזבים מאחוריכם את עמק הנהר טר, חוצים את היערות הסבוכים של לס ליאונס ומגיעים למישור לוקאנס.

הקטע התשיעי של נתיב הרוחב GR 1 מתחיל בעיר ההיסטורית ריפול. מריפול אתם מטפסים במדרון שטוף השמש של אל קטלאר (El Katlar) עוברים דרך החורשות היפיפיות של עמק לס ליונס וממשיכים את הטיול לעיר אלפנס במחוז לוקאנס. במהלך קטע זה תוכלו להנות מנופים של אזורים הרריים חלקית, אתם חולפים על פני בתי כפר יפים ויכולים לבקר במספר מנזרים בעלי מקורות רומאיים שלהם קסם רב. הקטע מתחיל במחוז ריפולס ומסתיים בתת מחוז לוקאנס על גבול השקע הגיאולוגי המרכזי של קטלוניה.

Total distance: 22863 m

גובה מינימאלי

677 מטרים

קושי טכני

ממוצע, בשל המרחק והעליות בקטע.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

מפת קטלארס (Catllaras), – פיסאנסל (Picancel) קנ"מ 1:25,000 בהוצאת Alpina

לוקאנס (Liucanes), קנ"מ 1:30,000 בהוצאת Alpina

מפה טופוגרפית של חבל קטלוניה קנ"מ 1:25,000. הופקה על ידי המכון הגיאולוגי והקרטוגרפי של קטאלוניה (ICGC).

מים

למרות המעבר ליד מספר מעיינות, אנו ממליצים שתצטיידו היטב במים בריפול, במיוחד בקיץ ובתקופות בצורת.

לינה בסוף המסלול

מקומות לינה זמינים באלפאנס

שירותים נוספים ומזון

באלפאנס ניתן למצוא את כל השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות…).

מסלול

הקטע התשיעי במסלול מתחיל בכיכר העירייה ב (1) ריפול (Ripoll) (0:00 – גובה 807 מטרים). אתם עוזבים את הרובע הישן של ריפול בקצהו הדרומי וחוצים את נהר הפרסר (Freser) על גשר ארקואט (Arquet). אתם ממשיכים דרומה לאורך כביש ברצלונה לכיוון Torre Illa ובנקודה זאת אתם פונים ימינה (לכיוון מערב). לאחר מספר מטרים חצו את כביש C-17 באמצעות מעבר מתחת לכביש. כעת הינכם השאירו מאחוריכם את מרכז העיירה והתחילו לעלות. אתם ממשיכים לצעוד בנתיב מיוער בין שדות וחורשות עד להגעתכם ל (2) גבעת רמל (Remell) (0:35 שעות – גובה 755 מטרים). מגבעה זאת עקבו אחר סימוני הצבע באדום-לבן של נתיב ה GR 1 והמשיכו לאורך הנתיב (בכיוון דרום-מערב) אתם עוברים לצד מנזר רמל ומעיין רמל ולא ייקח לכם זמן רב להגיע לפרברי רמל וברוקס (Remell and Els Brucs) (0:50 שעות – גובה 810 מטרים).

מקבוצה זאת של בתים אתם ממשיכים את קטע ההליכה לכיוון מערב, עוברים מספר מעקפים ומגיעים ליער Els Solleils del Puig de Vilardell . הנתיב יורד בשיפוע קל לכיוון (4) נחל וילארדל (Villardell) (1:20 שעות – גובה 789 מטרים), באזור זה המים שחקו בהדרגה את הקרקע ויצרו מספר בריכות קטנות ומפלי מים קטנים. חצו את הנחל והמשיכו לאורך הנתיב המתחיל שוב לעלות עד ל (5) בתי הכפר וואלספיראנס (Vallespirans) (1:35 שעות – גובה 876 מטרים). כעת נכנסתם ללוס ליואנס, הרשות המקומית הגדולה ביותר במחוז ריפול. בהיותה הררית מאד ומכוסה ברובה ביערות לס לאסס מתפרשת משני מידי הדרך המחברת בין ריפול ובגה (Bega) ויערות האזור ידועים ומוערכים מאד על ידי האנשים האוהבים ללקט פטריות מאכל. האוכלוסייה מפוזרת מאד באזור זה בקבוצות בתים ובבתים כפריים מבודדים כמו אלו שבוולספיראנס.

תוך זמן קצר תגיעו לסיינט אסטב דה וולספיראנס, מנזר קטן בעל מקורות רומיים למרות ששופץ והורחב שוב במאה ה 18. אתם ממשיכים לאורך הנתיב בדרך ישרה ללא ירידות ומגיעים ל Rec de La Font del Peral . חצו את הנחל והתחילו בירידה ארוכה המובילה אתכם אל (6) כביש C-26 (2:35 שעות – גובה 797 מטרים). אתם ממשיכים לאורך הכביש (דרומה) במשך כ 600 מטרים עד להגעתכם ל (7) בתי הכפר קרמאט (Cremat) (2:40 שעות – גובה 861 מטרים). בנקודה זאת רדו מהכביש והמשיכו לאורך הנתיב העוקב אחר מסלולו של נחל סובלאס (Sovelles) עד ל (8) בית פינוסס (Pinoses) (3:05 שעות – גובה 852 מטרים).

על צידו המוצל של ההר תוכלו לראות יערות עצי אשור עם שרכים, ואילו עצי אלון לבן ועצי תאשור נמצאים בשפע בצדדים המוארים של מדרון ההר. כעת אתם ממשיכים בנתיב ארוך הממשיך לכיוון דרום עד לקומפלקס (9) של סיינט מארטי דה ויניולס (Sant Marti de Vinyoles) (4:05 שעות – גובה 1,032 מטרים). אתם חולפים על פני בתי הכפר פוטאבלה (Portavella) בצידכם השמאלי ומטפסים אל קולט דה לה באגה Collet de la Baga. מהגבעה, אתם ממשיכים סביב הפסגה סנטה מרגריטה דה ויניולס דרך המדרון הצפוני ומגיעים ל (10) מנזר סנטה מרגרידה דה ויניולס (4:25 שעות – גובה 1,195 מטרים). תמצאו את עצמכם במקום יפיפה המציע נופים מרהיבים לכיוון דרום: אל הר בלמונט Bellmunt , Guilleries, Plana de Vic, Llisa de Sora plain, Els Munts and Serrat de les Ginestes, the plateaus of Lluçanès מנזר סנטה מרגרידה דה ויניולס הינו מהמאה ה 13 למרות שהבניין הנוכחי נבנה מחדש ב 1854 בעקבות מגפת החולירע. קיימת סברה כי המנזר היווה למעשה את הקאפלה הישנה של טירת לה גארדיה שאינה קיימת יותר אשר הייתה ממוקמת ממש מתחת למנזר.

כעת אתם עוזבים את המנזר מאחוריכם וממשיכים לאורך Serrat drl Castell אל (11) גבעת טלאט (Tallat) (4:45 שעות – 1,139 מטרים) שם תמצאו צמתים של שבילים ונתיבים. מומלץ מאד לבצע סטייה קצרה ולטפס אל הר קורנאדור (Cornador) הפנוראמי (1,128 מטרים) ומשם תוכלו להנות מנופים מדהימים של פסגות הפירנאים המזרחיים. טורנאולס (Tureneuls) (2713 מטרים), בסטימנטס (Bestiments) (2881 מטרים), בלאנדראו (Balandrau) (2585 מטרים) טאגה (Taga)) (2,040 מטרים) ועוד. אתם ממשיכים בנתיב הפונה לכיוון דרום-דרום-מערב ויורד דרך חורשות אלון אדום ותאשור, עוברים את בתי הכפר הנטוש Puig-Empi וממשיכים בירידה ל Rec de Matamosses. מנקודה זאת ועד לפרברי אלפינה, נקודת הסיום של קטע המסלול, נתיב ה GR 1 ממשיך לאורך עמק מטאמוסס (Matamosses). קרוב לבתי הכפר טוראטס (Torrats) אתם עולים על הנתיב שיוביל אתכם אל (12) העיירה אלפאנס (Alpens) (5:35 שעות – גובה 855 מטרים).

אלפנס הינה חלק ממישור לוקאנס הממוקם בין מחוזות ברגואדה (Bergueda) באגס (Bages) ואוסונה (Osona) בין רמות הפירנאים והשקע המרכזי. האזור מאופיין במרקם שקט והרגוע עם פני קרקע נעימים וכולל גם אזורים פראיים המורכבים מיערות אורן, חורשות אלון אירופאי בחלקים הגבוהים יותר ושדות תבואה ועיירות קטנות במישורים.

נקודות עניין

נופי היער היפים של לס לוסאס (Les lloses) והשילוב החקלאי עם היערות בלוקאנס.

הנופים המדהימים מהם תוכלו להנות מסנטה מרגריטה דה ויניולס ומהר קורנאדור (Puig Cornador).

לגלות את האתרים ההיסטוריים בהם התרחש קרב אלפנס (Battle of Alpens).

האם ידעתכם כי...

אלפנס הייתה המקום של אחת מהמלחמות החשובות ביותר בין הקארליסטים לבין האליזבטיאנים במהלך מלחמת הקארליסטים השלישית? הקרב על אלפנס התרחש ב 9-10 ליולי 1873 והסתיים בניצחונם של הכוחות הקארליסטים ומותו של מפקד הצבא הליברל-רפובליקני. הבריגדיר ג'וזף קארבינטי.

אל תחמיצו...

היערות המדהימים של לס לוסאס הצומחים במהלך כל השנה. בסתיו מהווים יערות אלו גן עדן למלקטי הפטריות. בחורף, מלאים יערות אלו באזוב ובפרחים אדומים האופייניים לתקופה זאת של השנה. באביב אינכם יכולים להחמיץ את כרי הדשא הרטובים מטל ובקיץ אותם אזורים מלאים בפריחה של אורכידאות.