נתיב GR 1 – מקטע 5: בסאלו – אוי

הכיוון הינו לליבו של מחוז אלטה גרוצ'ה. שלב בלתי נשכח במסלול שבו עוזבים את המישורים ומתחילים לטייל באזור רמות הפירנאים.

הקטע החמישי בנתיב הרוחב GR 1 מתחיל בעיר היפה בסאלו ולוקח אותנו לעיירה אוי (Oix) בליבו של חבל אלטה גרוצ'ה. בשלב זה תיפרדו לשלום מהמישורים בהם צעדתם עד כה בימים הראשונים ותפנו לכיוון האזורים ההרריים בלב רמות הפירנאים. במהלך קטע זה, תעברו דרך העיר המקסימה טורטלה (Tortella) המפורסמת בשל אומני הכפיות שלה ותחצו דרך האזורים הבולטים ביותר בנתיב ה GR 1. הגשר הרומנסקי המדהים בעיירה ליארקה (Liierca), מבנה המוכרז כנכס מורשת תרבות לאומי. בנוסף תגיעו למסלול ראשון ותובעני יותר מבחינת עלייה, גבעת פאלומרס (Palomeres).

Total distance: 21762 m

גובה מינימאלי

148 מטרים

קושי טכני

סביר, יחסית למרחק המקטע. מקטע זה מבוצע לאורך שבילי הליכה, שבילים ומספר מקטעים סלולים. קיימים שינויים תכופים מנתיב לנתיב. עליכם לשים לב לכל הנתיבים המצטלבים והמסתעפים אליהם אתם מגיעים.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

מפת גארוצ'ה עילית קנ"מ 1:25,000

מפת חבל קטאלוניה קנ"מ 1:50,000. איזור גארוצ'ה – 19. מופקת על ידי המכון הגיאולוגי והקרטוגרפי של קטאלוניה (ICGC).

מים

תוכלו למצוא מים בבסאלו, טורטלה ואוי

לינה בסוף המסלול

מקומות לינה באוי

שירותים נוספים ומזון

בבסאלו ניתן למצוא את כל השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות…).

מסלול

אתם מתחילים את הקטע החמישי בנתיב ה GR 1 ב (1) כיכר החופש (Plaza de la Libertat) בבסאלו (Besalu) (0:00 – גובה 148 מטרים) כאשר אתם עוקבים כל הזמן אחר הסימנים האדומים לבנים של המסלול. אתם עוזבים את בסאלו דרך הרחובות קאנו (Cano), אולוט (Olot), פארא בוש (pere Bosh) לאברוס (Liabrus ולבסוף דרך Cami de Can Batlle שאינו מרוצף יותר מייד לאחר מגרש הכדורגל. אתם ממשיכים בכיוון צפון ועוברים את Can Battle. בהמשך הדרך בהיעדר שביל או נתיב אתם עוקבים אחר גבולות המבנה הנטוש של Can Guell בשלב ראשון לצד השדה ולאחר מכן כלפי מטה לכיוון ערוץ זרימת מים עם צמחייה סבוכה, שם עליכם לשים לב במיוחד לא ללכת לאיבוד.

המשיכו לאורך נתיב מרוצף שייקח אתכם לכביש A-26 , פסעו לאורך נתיב משנה לאורך הכביש ותעברו את La Tauleria. מעט לאחר מכן תגיעו לנקודה שבה תרדו לקרקעית הערוץ של הנהר בורו (Borro) ותחצו את הדרך למטה. כעת אתם מטפסים מעלה מספר מטרים ומגיעים ל (2) כביש N-260 ) (1:05 שעות – גובה 200 מטרים) וממשיכים בו מצד שמאל (כיוון מערב). כעת תחצו גשר מעל הנהר בורו ומספר מטרים לאחר הגשר קחו מעקף ימינה אשר עולה (נתיב מרוצף) לכיוון יערות אן טאראטס (En Terrats) ולמישור באניליס (Pla de Banylis). לאחר מכן אתם חולפים על פני אחוזת באניליס ונכנסים לחורשה של עצי אורן ואלון. מכאן מתחיל חלק בנתיב בו עליכם להיות זהירים מאד. עליכם לעבור ארבע נחלים כולל מעבר מגדה לגדה. לאחר חציית הנחל הרביעי והאחרון אתם עולים מספר מטרים ומגיעים לרחוב. אתם עוברים דרך מבנה תעשייתי, חוצים את כביש GI-523 ולאחר כ 500 מטר תגיעו לכיכר השוק (Plaza del Merkat) בעיירה (3) טורטלה (Tortella) (2:10 שעות – גובה 275 מטרים).

צאו מטורטלה דרך הקצה הצפון-מערבי שלה ולאחר כברת דרך קצרה תמצאו את עצמכם בכביש GIV-5232 שאותו אתם חוצים כאשר כל הזמן פניכם לכיוון צפון-מערב. אתם ממשיכים ללכת דרך שדות וחורשות עד לירידה לתחתית Clot del Infern. כעת אתם חוצים נהר וממשיכים בעלייה לכיוון מישור קווינטאנה (Pla de la Quintatna), אתם חוצים את המישור וממשיכים בירידה לכיוון (4) הגשר המרהיב של ליארקה (Liierca) (3:10 שעות – גובה 230 מטרים), נקודת הכניסה לעמק המבודד סיינט אניול (Sant Aniol) ולאזור הטבע של גארוצ'ה העילית.

אתם חוצים את הגשר מימי הביניים ואת הכביש הצר GIV-5231 בנקודה זאת אתם ממשיכים בקאמי דה פלאנסאלוס (Cami de Plansalloses) , שביל המטפס לכיוון מערב וההופך לאחר זמן קצר לנתיב. כעת הינכם מתחילים בטיפוס לגבעת פאלומראס. העלייה המשמעותית הראשונה בנתיב ה GR 1 . אתם משאירים מאחוריכם את הריסות בית פלאנסלונס (430 מטרים) , עוברים את גבעת פולי (Poli) וחוזרים שוב לשביל העפר עד להגעתכם ל (5) גבעת פאלומראס המבודדת (4:35 שעות – גובה 616 מטרים), הנקודה הגבוהה ביותר אליה תגיעו במהלך שלב זה של המסלול. מהמעבר אתם ממשיכים לאורך הנתיב הנושק להר לכיוון מערב ושיוביל אתכם אל הנתיב היורד מפסגת גבעת פאלומראס (גובה 667 מטרים) דרך צידה המערבי. אתם עוברים את גבעת טאולה (Teula) וממשיכים לרדת על דופן ההר עד להגעתכם כמעט לתחתית העמק. לאחר מכן אתם צועדים את המטרים האחרונים הבודדים לאורך כביש GIV-5221 ומגיעים לעיירה הציורית (6) אוי (Oix) (5:20 שעות – גובה 410 מטרים), נקודת הסיום של הקטע החמישי בנתיב.

נקודות עניין

הרובע הישן של בסאלו, על רחובותיו וכיכרותיו, המרחצאות היהודיים, הטירה, הארמון המלכותי והכנסיות.

הנופים המדהימים מהרי מונט (Mont) ומלוואי (Malvei).

העיירה המקסימה טורטלה (Tortella), כיכר השוק, הקאזינו בית המרחץ הפומבי כנסיית סנטה-מריה ועוד..

הליכה לאורך גשר הכניסה המקסים לליארקה Lierca)) אחת מהנקודות היפות ביותר בנתיב ה GR 1.

הבדידות והשקט בגבעת פאלומראס. אלטה גארוצ'ה במצבה היפה ביותר!

האם ידעתכם כי...

שהעיירה טורטלה ידועה בשל תעשיית העץ שלה? במיוחד היא מפורסמת בשל סכו"ם המטבח העשוי מעץ תאשור. עץ השכיח ביערות מחוז גארוצ'ה. יש לו את התכונות שהופכות אותו לאידאלי לתכנון ויצירה של כלי סכו"ם קטנים. בשנת 1762, הגיע בעל המלאכה חואן אילאמולה ל לעיירה זאת בגארוצ'ה והפך לאומן הראשון בשורה של אמני ייצור סכו"ם הקיימת עד ימינו אנו. גם בימינו יש מספר חברות בטורטלה המתמחות בתחום זה. הביטו מקרוב בתאורה הציבורית ברחובותיה הראשיים של העיירה המעוצבת בצורת שתי כפיות!

אל תחמיצו...

הקסם בשבילי ומשעולי גארוצ'ה העילית. בזמן הלכה, אנו נוטים לעיתים להתמקד רק בהגעה לנקודת היעד הבאה , הצומת הבאה נקודת הציון והמונומנט הבא, הנהר הבא , גבעה, עיירה בית כפר וכדומה. עם זאת ההליכה בנתיב GR 1 הינה במהותה לגרום לכם לשכוח מכל זאת ולהתמקד ולהנות מכל פרט בדרככם, החל משירת הציפורים ועד להשתקפות אור השמש של בין הערביים בעלים הירוקים של עצי הבוקיצה. הליכה בטבע הינה חיבור של פואמה ויזואלית בסגנון חפשי ולהיסחף על ידי האינטואיציה. רק בעשותכם זאת תוכלו להרגיש ולהתנסות בקסם של נתיב זה.

נושאים לתשומת לב

המסלול הינו חשוף לשמש. במידה ואתם הולכים במסלול במהלך חודשי הקיץ עליכם להצטייד במספיק מים לשתייה וכן להגן על עצמכם מפני קרינת השמש בכדי להימנע ממכת חום.

עליכם לתת תשומת לב מיוחדת למסלול הנמתח סביב הבית הנטוש של Can Guell. לפני כניסה לסביבת הבית עליכם לבצע מעקף לכיוון ימינה ולעקוב אחר קיר האחוזה, עברו מעל תעלה קטנה ומיד פנו שמאלה כאשר אתם מתקדמים בין הגדה לבין השדה. לאחר כ 50 מטר עליכם לקפוץ שוב מעל גדת התעלה ולעקוב אחר הנתיב שהינו מאד לא ברור. תגיעו לתחילת הזרימה, מצד שמאל מתחיל שביל מאדמה כבושה (הזהרו מהסרפדים) ולאחר כ 10 מטרים הוא לוקח אתכם לנתיב הממשיך מסביב לבית מגורים, המשיכו בנתיב זה לכיוון ימין ותגיעו למשעול נוסף הפעם מרוצף.