שביל GR 1- מקטע 14: ל'אספוניולה – סיינט לייר דה לה ואל ד'אורה

מקטע חצי הררי מרשים דרך סינגלס דה קאפולט ודרך הר אלס טוסאלאס.

זהו שלב קדם-פירנאים טיפוסי המאפשר לכם לגלות אזורים יפיפיים ונקודות מבודדות וקסומות. החצי הראשון של קטע המסלול הינו תובעני למדי: בשלב ראשון אתם מתמודדים עם Cingles de Capolet לאורך הנקיק הצר של סולט דה סאלנט Salt de Sallent ולאחר מכן תטפסו לחלק הגבוה ביותר של הר אלס טוסאלס (Els Tossals) – נתיב המציע נופים מדהימים! לאחר מכן ירידה לכיוון גבעת פלא דה קאט סאנס (Pla de Cat Sans), Rasa de la Frau ולבסוף לסיינט לאיר בעמק השנהב (Val d'Ora).

Total distance: 18002 m
Max elevation: 1491 m
Min elevation: 776 m
Total climbing: 919 m
Total descent: -947 m
Total time: 06:45:40

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

ל'אספוניולה

נקודת סיום של המקטע

סיינט לייר בעמק ד'אורה ((d'Ora

משך זמן

5:20 שעות

מרחק

17.3 ק"מ.

סה"כ עלייה

+692 / -727 מטרים

גובה מקסימלי

1,492 מטרים

גובה מינימאלי

765 מטרים

קושי טכני

ממוצע, בשל המרחק והעליות בקטע.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

מפה טופוגרפית של חבל קטאלוניה קנ"מ 1:25,000. ברגואדה ((Bergueda – 14 של המכון הגיאולוגי והקרטוגרפי של קטאלוניה (ICGC).

מפת Vall de Lord – Port del Comte , מדורה 2015 בהוצאת Alpina.

מים

ניתן להצטייד במים בל'אספוניולה ובעמק ד'אורה.

לינה בסוף המסלול

ניתן לישון באוהלים בעמק d'Oraלפרטים נוספים: www.turismesolsones.com

במרחק של 15 דקות הליכה מסוף קטע המסלול: מאסיה אל פויוס (Masia el Pujos) www.masiaelpujol.com, 973 299 045).

מקומות לינה בנאווס (Naves)

http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

שירותים נוספים ומזון

בל'אספוניולה יש באר, מסעדה ומאפייה. בלה מאסיה פויול בעמק d'Ora קיימים מקומות לינה ומסעדה.

מסלול

אתם מתחילים את קטע 14 של נתיב ה GR 1 בצומת הכבישים C-26 ו BV-4131 ב (1) ל'אספוניולה (0:00 – 800 מטרים). עקבו אחר סימוני הצבע האדום לבן של נתיב ה GR וחצו את העיירה (לכיוון מערב) כאשר אתם מדלגים מעל נחל מונטקלאר הקטן. פתחו וסגרו שער גדול שנראה כאילו מוליך לגן של בית פרטי וצאו דרך נתיב המוליך שוב לכביש C-26. חצו את הכביש והמשיכו בהליכה לצד כמה שדות עד שתגיעו לכנסיית אלס סנט מטגס ((Els Sant Metges ולבית הקברות. כאן אתם מתחילים את העלייה התובענית למסלול דה קפולט (Cingles de Capolet). אתם מחליפים בין קטעים של הנתיב המטפס בסדרה של סיבובים ומספר קטעים תלולים יותר ששייכים לדרך הבקר הישנה.

העלייה הינה מהירה ותלולה , כאשר הערוץ המרהיב של סולט דה סולנט לשמאלכם. כעת הינכם מגיעים לנקודה בה אתם חוצים את הנחל וממשיכים לאורך הנתיב העובר את מאס דה קומאמוררה (Mas de Comamorera) וממשיך לעלות מעלה עד למישור קאן פנחארלה (Can Penjarella), שם תוכלו לראות את הריסות הבית (2) קאן פנחארלה (Can Penjarella) (1:45 שעות – גובה 1,272 מטרים). המשיכו בצעידה צפונה כאשר אתם חולפים על פני עיירה קטנה בשם קאפולט (Capolet) על נתיב מרוצף עד למעבר לשביל. זוהי הנקודה בה מתחילה העלייה להר אלס טוסאלס (Els Tossales), זוהי העלייה הקשה השנייה שעליה תצטרכו להתגבר במהלך המסלול ואותה תוכלו לראות לפניכם (בכיוון צפון). אתם עוברים בין עצי תאשור וצפצפה, בהתחלה דרך סאראט דה לה גרייסס (Serrat de la Greixes) ואז במעלה הגבעה. לבסוף אתם מגיעים ל (3) גבעה (2:20 שעות – גובה 1,401 מטרים) על פסגת הר אלס טוסאלס.

בגבעה זאת אתם משנים את כיוון צעידתכם לצפון-מערב ומאגפים את סראט דה רונרס (Serrat de Runers) מצידו הדרומי. לאחר זמן קצר תגיעו למעבר הררי צר הנראה בלתי עביר מעבר רונרס (Mal Pas de Runers). עליכם לשים לב ולהיזהר לא להחליק על האבנים וליפול. כאשר הצלחתם להתגבר על קטע זה, המשך המסלול אינו מציב קשיים טכניים נוספים. עליכם לשים לב לא לצעוד קרוב מידי לשפת הצוקים. במהלך הקטע הבא יתגלו לעיניכם הנופים המדהימים הנפרשים משני צידי הר אלס טוסאלס. טאגה (Taga), פואיגסאקאלם (Puigsacalm), הר בלמאונט (Bellmount), קולסאקראבה (Collsacraba), מישור ויק (Plana del Vic), מונטסני (Montseny), הר סראט (Montserrat), אגן השיקוע המרכזי, הר סק (Montsec), פורט דל קומטה (Port del Comte) , פדראפורסה (Pedraforca) ועוד..

כעת הגעתם ל (4) גבעת בוסק דה קאסוליבה (Bosc de Casoliba) (3:20 שעות – גובה 1,401 מטרים), זאת הנקודה ממנה אתם מתחילים בירידה כאשר אתם עוקבים אחר רכס ההר (לכיוון דרום-מערב), תוך שאתם נהנים מהנופים הנגלים מהר מונטסק, המישור של בוסה (Pla de Busa) ורוקה דל קנאלדה (Roca del Canalda) המרשים. מתחתיכם תוכלו כעת לראות את הבתים המפוזרים של טאראויל (Taravill). אתם חולפים על פני מספר עיקולים עד להגעתכם ל (5) גבעת פלה דה קאל סאנטס (Pla de Cal Sants) המאסיבית, (4:10 שעות – גובה 1,290 מטרים). התעלמו מנתיב הגישה לטראוויל (לכיוון מזרח) והמשיכו במישור לכיוון מערב. כעת תעברו ביער מלכותי של עצי אורן אדום עם צמחייה נמוכה יותר המורכבת מעצי צפצפה ושיחי ערער. הגעתם לנקודה שבה הנתיב מתחיל לרדת לכיוון סראט דל גראו (Serrat del Grau) וכעת אתם ממשיכים לכיוון ראסה דה לה פראו (Rasa de la Frau) העמוק והפראי. המסלול מזגזג מספר פעמים וממשיך לכיוון המדרונות המערביים של ערוץ משני. בנקודה זאת אתם עוזבים את ברגואדה ונכנסים לסולסונס (Solsones).

בהתחלה פנו לכיוון צפון ואז מערבה . אתם משתלבים עם הנתיב וממשיכים בקטע הירידה האחרון לכיוון (5) מנזר סיינט ליאר (Sant Liier) (5:20 שעות – גובה 765 מטרים), המרכז הכפרי של עמק d'Ora וסיום קטע זה במסלול.

נקודות עניין

הליכה לאורך הנקיק הציורי של סולט דה סאלנט דרך מסלול דה קאפולט.

הנופים שאין להם תחרות מהר אלס טוסאלס.

Rasa de Frau האפלולי שנראה כאילו הוא הולך לבלוע אתכם למרכז האדמה.

לראות ולהעריך את מסלול Busa המואר באור בין הערביים.

האם ידעתכם כי...

עמק ד'אורה d'Ora הינו המקום בו הפכו ארבעת הפסים לסמל של האומה הקטאלונית?. במקום זה בשנת 897 הצבא של לופ אבן מוחמד, הלורד של ליידה ((Lieida הביס את צבאו של ווילפרד השעיר, הרוזן של אורגיל, לה סרדניה גירונה וברצלונה. בעקבות הניצחון, המוסלמים ציירו את ארבעת הפסים על השריון המוזהב של ווילפרד השעיר שנפצע פצעי מוות במהלך הקרב, בדמו שלו. אנדרטה הוקמה במרחק של פחות מ 100 מטרים ממנזר סיינט לייר, המסמנת את המקום המדויק שבו, לפי האגדה, התרחש האירוע המדובר.

אל תחמיצו...

ביקור במוזיאון האקולוגי של עמק d'Ora שם תגלו את ההיסטוריה של העמק ותבינו את החשיבות הרבה של נהר אייגואה ד'אורה ((Aigoa d'Ora להתפתחות האזור. כח המים הפעיל תחנות רוח, תחנות ניסור עצים ועבודות נפחות אשר במקרים מסוימים נשארו פעילות עד שנות השמונים של המאה הקודמת. מבית הספר הישן תחצו גשר רומנסקי מרהיב מעל הנהר תגיעו לתחנת ניסור עץ ולתחנת Ca l'Ambros ששופצו ושוקמו והינן פתוחות לציבור לסיורים. מגוון של לוחות תלויים מספקים מידע מפורט נוסף במקום.

נושאים לתשומת לב

בימים עם רוחות חזקות עליכם לשים לב במיוחד לקטעים החשופים על המצוקים של הר אלס טוסאלס. בחורף עליכם להיות זהירים במיוחד בזמן הירידה בראסה דה פראו ((Rasa de la Frau מכיוון שחלק מהקטעים עלולים להיות מכוסים בקרח.