שביל GR 1 – קטע מס. 15 : סיינט לייר בעמק d'Ora – סיינט לורנץ דה מורוניס

קטע ארוך דרך הרי סולסונס (Solsones) לעמק לורד (Lord) הקסום.

זהו קטע אפי בשביל הרוחב GR 1 שבמהלכו תעברו תטפסו על שתי גבעות ותעברו שלושה נהרות: אייגואה ד'אורה (Aigoa d'Ora), אייגואה דה ואליס (Aigua de Valis) והקרדנר (Cardener). האחרון הינו עמוד השדרה של עמק לורד. מספר נקודות בקטע זה מציעות תצפיות פנורמיות לנוף למרות שהקטע מאופיין ברובו ביערות. אתם צועדים בצילם של עצי אורן באזורים המוצלים ודרך עצי אלון אירופאי ואלון באזורים החשופים לשמש. הצמחייה הנמוכה יותר כוללת עצי צפצפה ושיחי ערוער . כמו כן אין לשכוח מהחורשות על גדות הנהרות המלאות בעצי תרזה, ערבה ואלמון או מהנופים הבלתי נשכחים מפסגתו של הר קאפ דה באלס (Cap de Bals). וכאילו שכל זה אינו מספיק, אתם מסיימים את היום בהליכה דרך הרחובות הצרים מימי הביניים בעיירה סנט לורנץ דה מורוניס.

Total distance: 24848 m
Max elevation: 1420 m
Min elevation: 755 m
Total climbing: 1307 m
Total descent: -1151 m
Total time: 07:58:55

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

סיינט לאיר דה לה ואל דל אורה (Sant Llair de Val d'Ora)

נקודת סיום של המקטע

סיינט לורנץ דה מורוניס (Sant Llorenc de morunys)

משך זמן

6:40 שעות

מרחק

24.2 ק"מ.

סה"כ עלייה

+1,078 / -919 מטרים

גובה מקסימלי

1,410 מטרים

גובה מינימאלי

765 מטרים

קושי טכני

ממוצע, בשל המרחק והעליות בקטע.

ציוד

מומלץ להביא משקפת לצפייה בציפורי הטרף הקטנות והגדולות.

מפות

ואל דה לורד – פורט דל קומטה קנ"מ 1:25,000. מהדורה 2015 בהוצאת Alpina.

מים

ניתן להצטייד במים בלינארס, אגואה דה וואלס ובסנט לורץ דה מורוניס.

לינה בסוף המסלול

מקומות לינה בסנט לורנץ דה מורוניס

http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

שירותים נוספים ומזון

כל השירותים הנדרשים קיימים בסנט לורנץ דה מורוניס (חנויות מזון, בארים, מסעדות, מקומות לינה).

מסלול

קטע ה 15 של שביל ה GR 1 מתחיל ממש מאחורי (1) מנזר סיינט לייר (Sant Lieir) (0:00 שעות – 765 מטרים), המרכז הכפרי האפי של ואל ד'אורה. תוך מעקב אחר סימני הצבע האדומים-לבנים של שביל ה GR אתם מתחילים בצעידה לכיוון העמק בכיוון צפון-מערב. לאחר זמן קצר תגיעו לנתיב המתפצל מצד שמאל לכיוון מנזר סיינט פאר דה גראודסקאלס (Sant Perre de Graudescales). המשיכו בנתיבכם. אתם מטפסים כעת מעלה לנקודת התצפית אלס פרזידנטס בעקבות הנחלים המוצללים שהינם שלוחות של נהר אגואה ד'אורה. תוך הליכה בעקבות הפיתולים היפים של נתיב המים, אתם עוברים ליד מולי דה באנסר (Moli de Bancer), חוצים את הנהר ומגיעים ל (2) גשר לינארס (llinars) (1:30 שעות – גובה 881 מטרים).

כעת חצו את כביש LV-4241 המחבר את סנט לורנץ דה מורוניס ואת ברגה והמשיכו צפונה על שביל מרוצף המוליך לעמק הנהר אגואה ד'אורה אשר בחלקו העליון נקרא אגואה דה לינארס. אתם חוצים את מחנה הקמפינג של נהר אגואה ד'אורה וממשיכים תוך שאתם עוברים את ההתפצלות לימינכם המוליכה לעיר לינארס. אתם ממשיכים לטפס בצד המואר של ההר עד להגעתכם לשביל מרוצף שייקח אתכם שמאלה. לא ייקח לכם זמן רב להגיע ל (3) קאל טימו נואו (Cal Timo Nou) (2:30 שעות – גובה 1,119 מטרים). בנקודה זאת אתם עוזבים את השביל המרוצף הממשיך לעיירה הנטושה סיסקואר (Sisquer) (0:05 שעות) בה בולטים המנזר הרומנסקי סיינט אסטב דה סיסקואר ובית טימו הישן.

מקאל טימו נואו אתם יורדים במורד הר סיסקואר לתחתית העמק. כעת אתם חוצים את (4) נהר אגואה דה וואלס (Agua dee Valls) (3:10 שעות – גובה 851 מטרים) על גבי גשר. הנתיב עוקף את מולי דה קאל ריון (Moli de Cal Rio) וממשיך סביב שדה גדול ולאחר מכן לאורך דרך צרה המטפסת למנזר פואיג אגווילאר (Puig Aguillar). אתם עוברים מעיין ולאחר מכן פנייה חדה לפני שאתם ממשיכים אל אובאק דה לה קוריו (Obac de la Curio), יער אורנים מרשים. השיפוע מתחלף וממשיך בהדרגה אחרי מהלכו של נחל לה פוראנקה. אם תביטו מקרוב תוכלו לזהות מושבה של נשרים מצויים על הצוקים שמעליכם. תוכלו לאתר את מיקומם על ידי מעקב אחר כתמי הלשלשת הלבנים שלהם על דפנות הצוק.

כעת הינכם עוזבים את דרך המנזר ועולים על נתיב מרוצף אל לה קוריו (La Corriu). אתם צועדים לצידה של כנסיית סיינט מרטי דה לה קוריו וממשיכים לטפס מעלה. מפעם לפעם תרדו מהשביל ותצעדו קטע קצר על הנתיב הישן המהווה קיצור דרך לנתיב הנוכחי. כעת הנכם עוברים את קאל פאריירה ומגיעים לחלק האחרון של הטיפוס שהינו בשיפוע מתון הרבה יותר מהקודמים, עד להגעתכם אל (5) קאפ דה באלק (Cap de Balc) (5:10 שעות – גובה 1,410 מטרים), הנקודה הגבוהה ביותר בקטע מסלול זה, תוכלו לבצע סטייה קטנה למספר מטרים שמאלה מהנתיב (לכיוון דרום) עד להגעה לקצה הצוק. הנוף של עמק לורד מנקודה זאת הינו סנסציוני!

חזרו חזרה לנתיב והתחילו בירידה הארוכה דרך היער, בכיוון מערב. בשלב ראשון אתם הולכים לאורך משעול ולאחר מכן עולים לנתיב ברידל הישן (Old Bridle Path) היורד בסיבובים. הירידה הינה בשיפוע חד. אתם חוצים את הערוץ של נחל באראטה (Barata) ועוברים ליד הנקודה היפה שבה עומד מנזר סיינט ליאר, המוקף על ידי עצי אלון אירופאי ועצי אלון בני מאות שנים. המשיכו מטה לכיוון נתיב הזרימה של (6) נהר הקרדנר (Cardener) (6:20 שעות – גובה 813 מטרים) שאותו אתם חוצים על גשר ולכו סביב הבית הכפרי והמלון של מונגאל (Monegal). כעת המשיכו לכיוון היציאה של ארה נובה ומשם לכיוון כיכר הכנסייה ושער התעלה במרכז העיר (7) סיינט לורנץ דה מורוניס (Sant Llorenc de Morunys) (6:40 שעות – גובה 924 מטרים), נקודת הסיום של הקטע ה 15 במסלול.

נקודות עניין

הנוף של עמק האורה (Val d'Ora) מנקודת התצפית אלס פרזידנטס (Els presidents) כולל המנזר היפה סיינט פאר דה גראודסקאלס המוקף בעצים ושיחים.

עצי האלון בני מאות השנים על הר סיסקואר.

הנופים המדהימים מקאפ דה באלק (Cap de Balc): הר לס ליאנגוטס, אלס באסטטס (Els Bastets), קוגול (Cogul), הסכר בליוסה דל קאוואל (Liosa del Cavall).

הקסם ברחובות הצרים מימי הביניים ברובע המוקף חומה של סיינט לורנץ דה מורוניס.

האם ידעתכם כי...

סיינט לורנץ דה מורוניס ידועה גם בשם סיינט לורנץ דה לוס פיטאוס? פיטאוס (Piteu) היה בד לבן שחור או כחול שהיה נפוץ בעבר בהרבה בתים ובבתי מלאכה קטנים בעיירה סיינט לורנץ דה מורוניס ומכאן שמה הקודם של העיירה. בדי פיטאוס היו בשימוש מעל לכל ליצירת נעלי ילדים, גלימות לרועים ושמיכות עבור נהגי הפרדות.

אל תחמיצו...

ביקור במנזר הרומנסקי סיינט פארה דה גראודסקאלס (Sant Pere de Graudescales), פנינה ארכיטקטונית מהמאה ה 11 הממוקם בנקודה בעלת יופי טבעי ואנרגיה רוחנית. תשלובת המבנים שוקמה בין השנים 1956 ל 1958 על ידי השלטונות המקומיים של ליאדה וברצלונה והוכרזה כנכס תרבות לאומי. בכדי לבקר במנזר יש צורך לסטות משביל GR 1 (30 דקות הלוך וחזור). מומלץ ביותר!

נושאים לתשומת לב

מקטע זה הינו ארוך ועם עלייה משמעותית. אנו ממליצים להתחיל אותו השכם בבוקר על מנת לא להגיע לסנט לורנץ דה מורוניס בשעות החשיכה.

גלריית תמונות