שביל GR 1 – קטע 13: ג'ירונלה – לאספוניולה

קטע מעבר נחמד הלוקח אתכם מג'ירונלה דרך עמק הנהר לוברגאט לאספוניולה לרגלי Cinglies de Capolat.

קטע תובעני, במיוחד במזג אוויר חם העובר דרך החלק המערבי של Baix Bergueda לקטע הביניים בין השקע היבשתי המרכזי ורמות הפירנאים. במהלך קטע זה תוכלו ליהנות מפסיפס של יערות ואזורים חקלאיים ותוכלו לבקר באגמים המלאכותיים של גראוגס (Grauges) שהפכו לאחד ממקורות המים המרכזיים באגן לוברגאט. בשל ערכו ההיסטורי הגדול, מומלץ לבקר במנזר הפרה-רומאנסקי של סיינט ויצ'נז דה אוביוס, כמו גם המנזר הרומאנסקי הנחמד של סאנטה מריה דה אביה.

Total distance: 17103 m
Max elevation: 800 m
Min elevation: 447 m
Total climbing: 633 m
Total descent: -281 m
Total time: 07:16:48

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

ג'ירונלה (Gironella)

נקודת סיום של המקטע

לאספויוליה

משך זמן

4:20 שעות

מרחק

17.1 ק"מ.

סה"כ עלייה

+635 / -283 מטרים

גובה מקסימלי

800 מטרים

גובה מינימאלי

452 מטרים

קושי טכני

ממוצע, בשל המרחק והעליות בקטע.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד

מפות

מפה טופוגרפית של חבל קטאלוניה קנ"מ 1:25,000. ברגואדה (Bergueda – 14 של המכון הגיאולוגי והקרטוגרפי של קטאלוניה (ICGC).

מים

ניתן להצטייד במים בג'ירונלה, אוביולס, גראוגס, אוויה ולאספוניולה.

לינה בסוף המסלול

מקומות לינה בל'אספוניולה:

http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

שירותים נוספים ומזון

באביאן ובג'ירונלה יש את כל סוגי השירות (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות).

בל'אספונלה יש באר, מסעדה ומאפייה.

מסלול

הקטע ה 13 של שביל הרוחב GR 1 מתחיל ב (1) ג'ירונלה (Gironella) (0:00 – גובה 452 מטרים). משדרות קטאלוניה, ליד הגשר מעל נהר לוברגאט התקדמו לכיוון צפון-מערב לאורך מעיין דה באסיק (Pont de Basic). לשמאלכם תחלפו על פני המעיין, בר ושולחנות של מעיין באסיק. המשיכו לצעוד לאורך הגדה (הימנית) של נהר הלוברגאט עד למעבר תחת אוטוסטראדה C-16. לאחר מספר מטרים קדימה פנו שמאלה (לכיוון מערב) והתחילו בדרככם כאשר אתם מתרחקים מנהר הלוברגאט.

חצו את נחל גראוגס (Grauges) והמשיכו לעקוב אחר מסלולו עד למקום בו ערוץ זרימת הנחל מתפצל לשניים, בנקודה זאת פנו לצד ההר בכדי להגיע ל Mas de Can Beilus. המשיכו בכיוון צפון כאשר אתם צועדים בתוך שדות, גדות נחלים ועצים קטנים. לאחר שעברתם את אל קולרו (El Collero) לא ייקח לכם זמן רב להגיע ל (2) סיינט ויצ'נז ד'אוביולס (Sant Vicenc d'Obiois) (1:10 שעות – גובה 536 מטרים), מנזר טרום רומנסקי יפה. ממנזר זה המשיכו בנתיב לכיוון צפון-מערב כאשר אתם עוברים ליד בתי הכפר קאל גריס (Cal Gris). המשיכו בהליכה ותגיעו לבסוף לעיירה הקטנה גראוגס (Grauges). מומלץ לסטות מעט מנתיב ה GR 1 ולסייר באגם גראוגס היפיפה. (הליכה הלוך חזור בת 10 דקות).

כעת אתם עוזבים את גראוגס דרך הכביש המקומי הפונה לכיוון צפון-מערב. בעיקול הדרך שמאלה אתם עוזבים אותה ועוברים לשביל מטפס בערוץ קטן עד לנתיב גישה לאתר קמפינג. עברו את נקודת הכניסה למחנה מימינכם והמשיכו על הנתיב לכיוון צפון-מערב. תוך זמן קצר תגיעו שוב לכביש. בהצטלבות תעברו את המנזר היפה סנטה מריה ד'אווייה ואת האזור התעשייתי של קאמי דה סנטה מריה. המשיכו ללכת ותגיעו לבסוף ל (3) כיכר הכנסייה באוויה (Avia) (2:15 שעות – גובה 677 מטרים).

עזבו את אוויה לכיוון דרום לאורך דרך מרוצפת ועברו את בית הקברות. בקטע הבא של מקטע המסלול עד לקאסאנקוטס המשיכו לצעוד כל הזמן לכיוון דרום. כאת חצו את נחל קופורב (Coforb) ולאחר מכן עברו מתחת לבית גוראנס (Can Gorans). אתם עוברים גבעה ולאחריה גבעונת לאחר מכן אתם עוברים תחת קו מתח גבוה ופונים ימינה (לכיוון צפון-מערב). לא ייקח לכם זמן רב להגיע ל (4) קזאנקוטס (Casancots) (3:00 שעות – גובה 645 מטרים). אתם עוברים את תחנת הרוח של קזאנקוטס וחוצים את נחל קלארה (Clara). מעט לאחר מכן תחצו את Afrau del Putxot ומתחילים עלייה מתונה מאד לכיוון דרום-מערב. בהדרגה פנו ימינה עם הנתיב (לכיוון צפון-מערב) ותגיעו במהרה ל Mas Country House. בנקודה זאת אתם נכנסים לאזור מיוער וצועדים את החלק האחרון בקטע לאורך מסלול המתפתל בדרכו אל העיירה (5) ל'אספוניולה (L'Espunyola) (4:20 שעות – גובה 800 מטר).

נקודות עניין

טיילו לאורך הגדה של נהר לוברגאט תוך שאתם נהנים מהיערות על גדות הנהר.

המעבר בין המישור להרים.

במנזר הפרה-רומאנסקי של סיינט ויצ'נז דה אוביוס המציג מספר ממצאים מהתקופה הוויזיגותית.

הנחלים והתחנות ההידראוליות באביה (Avia) הכח הכלכלי הדוחף מאחורי העיר מאז ימי הביניים.

האם ידעתכם כי...

אביה הינה מקום המצאן של מספר רב של תחנות הידראוליות שהיו והינן חיוניות להתפתחות הכלכלה המקומית מאז ימי הביניים. מבנים אלו נצלו את הפוטנציאל הטמון בזרימת המים היורדים מהנחלים החוצים את אזור העיר . בעזרת תחנות רוח, תחנות קמח, סכרים ותעלות יכלו תושבי אביה לטחון תבואה ודגן, לחתוך עצים להכין חמר ואף להכין תירס. במהלך שלב זה של הנתיב תעברו על פני התחנות ומערכת הסכרים והתעלות.

אל תחמיצו...

בצעו סטייה מנתיב הGR 1 למספר דקות ובקרו את האגם והבריכות של גראוגס (Grauges). אזור מים מלאכותי המוקף על ידי צמחייה ועצים הצומחים על גדות נחלים ונהרות כמו למשל צפצפה, ערבה ועצי כותנה. ליד המים ניתן למצוא קני סוף ואגמונים. חשוב כמו כן לציין את הנוכחות של מגוון גדול של בעלי חיים כגון פרעושי מים זבובי מים ואף בעלי חיים מיקרוסקופים. כמו כן קיימים באזור גם מספר מינים של ציפורי מים.

נושאים לתשומת לב

המסלול במקטע זה חשוף למדי לקרני השמש. במידה ואתם מבצעים את המסלול במהלך חודשי הקיץ חשוב מאד לשתות מים ולהגן על עצמכם מהשמש בכדי להימנע ממכת חום.