שביל GR 11 חוצה פירנאים – קטע מס. 14: מסתור ל'לאה – אנקאמפ.

קטע יפיפה דרך עמק מאדריאו – פראפיטה – קלארור שהוכרז כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונס"קו.

בקטע ה 14 של נתיב חוצה הפירנאים תגלו את עמק הנהר מדריאו (madrio) שבו תצעדו החל ממקורות הנהר שם מתחיל הקטע ממש ליד אגם ל'לאה ועד לחלקו הנמוך יותר. עמק זה מיוחד בשל מצב השימור המצוין והאיזון הנהדר שהושג ונשמר לאורך מאות בשנים בין משאבי הטבע והמשאבים האנושיים כגון גידול בקר, כרייה וחקלאות. במהלך חלקו השני של קטע מס. 14 אתם תעזבו את עמק מדריאו-פראפיטה – קלארור מאחוריכם ותמשיכו לכיוון אגם אנגולאסטרס (Engolasters) הפופולארי ולעיירה אנקאפ ((Encamp, נקודת הסיום של קטע המסלול.

Total distance: 15988 m
Max elevation: 2501 m
Min elevation: 1253 m
Total climbing: 628 m
Total descent: -1858 m
Total time: 00:00:00

מפרט טכני

נקודת התחלה של הקטע

מסתור ל'לאה

נקודת סיום של המקטע

אנקאמפ

משך זמן

4:15 שעות

מרחק

16.0 ק"מ.

סה"כ עלייה

+225 / -1,435 מטרים

גובה מקסימלי

2,480 מטרים

גובה מינימאלי

1,270 מטרים

קושי טכני

סביר, בהתחשב באורך המסלול והעליות שבו. קטע זה אינו מציב קשיים טכניים מיוחדים.

ציוד

אין צורך בציוד מיוחד.

מפות

מפה טופוגראפית של אנדורה. קנ"מ 1:25,000. המכון הקרטוגרפי והגאולוגי של קטלוניה.

מים

במהלך המסלול יש מספר מעיינות שם תוכלו להשיג מים ללא בעיה.

לינה בסוף המסלול

באנקאמפ יש מגוון מקומות לינה (אתרי קמפינג, אכסניות, מלונות וכדומה). למידע נוסף: www.encamp.ad .

שירותים נוספים ומזון

באנקאמפ יש את כל סוגי השירותים הנדרשים (חנויות, סופרמרקטים, בארים ומסעדות).

מסלול

נתחיל את הקטע ה 14 של שביל חוצה הפירנאים ב (1) מסתור ל'לאה (L'lla Refuge) (0:00 – 2,480 מטרים) הממוקם בחלק העליון של עמק מדריאו – פראפיטה – קלארור. עמק זה הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון UNESCO בקטגוריה של מורשת תרבותית וזאת בשל השילוב היוצא מן הכלל בין הסביבה הטבעית והשימושים המסורתיים בתשתיות הטבע על ידי האדם. במהלך שני השלישים הראשונים של המסלול, אתם יורדים בעמק המרהיב שנוצר על ידי הקרחונים כאשר אתם צועדים בשבילי הרים יפים ודרכים מרוצפות ישנות.

במקום המסתור עזבו את אגם ל'לאה והתחילו לרדת בנתיב המסומן והמסודר העובר לאורך אגם רודו (Rodo) ואגם בווה (Bova). המסלול מתאחד עם נתיב GR 7 שהינו נתיב היסטורי החוצה את כל אירופה עד אנדלוסיה ונתיב ההרים GRP. לאחר זמן קצר תעברו ליד (2) מסתור ריו דלס אוריס (Rio dels Orris Refuge) (0:40 שעות – גובה 2,230 מטרים) שבו יש 6 מיטות זמינות. חצו את הנקודה במישור ל'אנגלה (l'lngla plains) ועזבו מאחוריכם את מעיין קאיטנה (Caitana). בהדרגה העמק פונה ימינה לכיוון צפון מערב.

המשיכו בירידה לאורך העמק ועברו את (3) מסתור פונטוורד (Pontved Refuge) (1:45 שעות – גובה 1,880 מטרים), עוד מסתור פתוח שיכול להיות לעזר בשעת הצורך. לא ייקח זמן רב עד שתגיעו ל (4) קורטאלס דה ראמיו (Cortales de Ramio) (2:15 שעות – גובה 1,640 מטרים). בנקודה זאת תמצאו את נתיב GR 11-10 היורד לכיוון גבעת פאראפיטה. בנקודה זאת אתם עוזבים את הדרך הממשיכה דרך העמק, עוברים לנתיב המטפס מספר מטרים בצידו הצפוני של העמק ומגיעים ל (5) גבעת ג'ובל (Jovell) (2:35 שעות – גובה 1,780 מטרים).

בגבעת ג'ובל אתם עוזבים לחלוטין מאחוריכם את עמק מדריאו ומתחילים את חלקו האחרון של המסלול היומי. כעת אתם יורדים באזור מיוער לכיוון צפון. דרך העצים שלשמאלכם תוכלו לראות את העיירה הקטנה קורטאלס דל סוקו ואת סיינט מיקל ד'אנגולאסטרס. בשלב זה תכנסו לשביל עפר רחב ותצעדו בו מספר מטרים עד שתגיעו לעיקול בנתיב המוביל לאגם אנגולאסטרס. המשיכו לצעוד כ 500 מטרים בירידה מתונה לכיוון חניון המכוניות של (6) אגם אנגולאסטרס (Engolasters) (3:25 שעות – גובה 1,620 מטרים). מנקודה זאת אנו ממשיכים מטה אל האגם ועוקפים אותו מצידו המזרחי. עם הגיעכם לראש האגם (הנקודה בצפון מזרחית ביותר שלו) המשיכו בדרך אנקאמפ הישנה אל אנגולאסטרס. הנתיב יורד ישירות אל העיירה (7) אנקאמפ (Encamp) (4:20 שעות – גובה 1,270 מטרים) נקודת הסיום של קטע מסלול זה.

נקודות עניין

הליכה לאורך עמק מאדריאו – פראפיטה – קלארור הסנסציוני.

ביקור באגם אנגולאסטרס שלמרות הפיכתו לאתר תיירותי מוביל עדיין שומר על חלק מקסמו.

האם ידעתכם כי...

הרבה אגדות סופרו על מקורו של אגם אנגולאסטרס? נאמר כי היכן שנמצא כיום האגם הייתה קיימת עיר עשירה מאד, אך תושביה היו אנוכיים ולא נחמדים במיוחד. כעונש אלוהים שלח מים מההרים "לבלוע" את העיר וליצור במקומה אגם חדש. בשל כך הוא נקרא אגם אנגולאסטרס.

אל תחמיצו...

הבקתות, קירות האבן, טראסות, שרידי מבצרים עתיקים והנתיבים המרוצפים של עמק מאדריאו – פראפיטה – קלארור, בתוך סביבה טבעית לחלוטין נותר הכל בשיווי משקל מופלא שנשמר במשך מאות בשנים בין הטבע לבין הפעילות האנושית.

נושאים לתשומת לב

שביל המשנה חוצה הפירנאים GR 11-10 ממשיך לקורטאלס דה ראמיו (Cortals de Ramio). שביל משנה זה מתחיל בבקתה בגאווילאנס (קטע 13) וממשיך מטה דרך עמק לוסה, עובר דרך מסתור קאפ דל רק ודרך אגמי פרה וגבעת פראפיטה.

גלריית תמונות